Kontakt: Hubert Jarzębowski 📞 +48 500 044 198  📧 Wyślij email

Szlak Trzech Szczytów – najbardziej widokowa trasa Czarnogóry

Przygodę z Prokletije zaczynamy od tutejszej klasyki. Szlak Trzech Szczytów to pętla przez Valušnicę (1879 m), Talijankę (2057 m) i Popadiję (2030 m) nad doliną Grebaje. Każdy przewodnik i bywalec twierdzi, że to właśnie ten szlak jest najlepszym przywitaniem z Górami Przeklętymi.

Szlak Trzech Szczytów to teraz najpopularniejsza wycieczka po czarnogórskiej stronie Gór Przeklętych. Kiedy my tu byliśmy po raz pierwszy to była taka “ukryta” pętla o której wiedzili lokalni przewodnicy. Po kilku pierwszych grupach lokalni nam powiedzieli: “hej, spróbujcie odbić trochę ze szlaku Peaks of the Balkans, znamy tam trasę o której nikt nie wie, a jest genialna!”. Tak pocztą pantoflową byliśmy pionierami na trasie, która jest teraz honorowym obowiązkiem każdego turysty i organizatora. Wtedy spotykaliśmy jedną-dwie grupy turystów dziennie, a żeby dojść na początek szlaku trzeba było iść przez ogród i przechodzić przez dziurę w płocie i skakać nad drutem kolczastym :).

Trudność szlaku
25%

Trasa nie jest długa – ma około 9-10 kilometrów w zależności od wariantu, różnica wzniesień to 1100 metrów. Chodzi się 6 godzin, więc szlak jest idealny na rozgrzewkę i rozprostowanie kości po dłuższej przerwie. Widoki na ściany masywu Karanfili należą do najlepszych w paśmie, no i na Valušnicy mamy ten słynny “efekt wow”, kiedy cały widok odsłania nam się w jednej sekundzie.

Tutejszy las jest jednym z najpiękniejszych w Czarnogórze i na całych Bałkanach i ma prawdziwie magiczną atmosferę. Nie może zatem dziwić, że z jednego z drzew po drodze tryska świeża woda. „Drzewo dające wodę” to połowa podejścia w lesie. Po godzinie z hakiem wychodzimy z lasu i docieramy do wiszącej polodowcowej doliny porośniętej trawą.
Dolina zamknięta jest grzbietem w kształcie podkowy stworzonym z widokowego punktu Valušnicy oraz szczytów Popadiji oraz Talijanki.

Góry Przeklęte

3.07.2024 – 13.07.2024
17.07.2024 – 27.07.2024
31.07.2024 – 10.08.2024
14.08.2024 – 24.08.2024
28.08.2024 – 07.09.2024
11.09.2024 – 21.09.2024

Nasza najpopularniejsza wycieczka. W ostatnich 4 latach potwierdziliśmy wszystkie terminy.

Czarnogóra
Albania
Kosowo
Szlak Peaks of the Balkans.

Zbocza nad doliną są dość strome, ale trawiaste i możliwe do chodzenia właściwie dowolnie. Albańczycy wypasają tutaj ogromne stada owiec, kóz i krów. Na stronę Doliny Grebaje Valušnica urywa się potężnymi, pionowymi, wapiennymi ścianami. Grzbietem Popadiji i Taljanki prowadzi czarnogórsko-albańska granica. Po drugiej stronie leżą bezkresne połoniny wśród których znajdują się albańskie wioski Vermosh, Lepusha i Tamara.

W Górach Przeklętych jest jeszcze żywe prawdziwe pasterstwo. Zwykle mieszkańcy okolicznych wiosek mają kilka-kilkanaście owiec. Łączą je w duże stado i wynajmują pasterza – prawdziwego twardziela, żeby ich pilnował na halach. Pasterze często spędzają w górach kilka miesięcy od wiosny do jesieni.

Idziemy za ścieżką w górę zygzakiem przez krasowy labirynt wśród fantazyjnych kamieni, ponorów i studni aż dochodzimy na trawiasty grzbiet. Nim wychodzimy na widokowy punkt Valušnicy. W jednej chwili widzimy kilkaset metrów pod nami Dolinę Grbaje z kawiarnią i naszym autem a przed sobą najpiękniejszy widok na „czarnogórskie Dolomity” – czyli pionowe filary masywu Karanfili oraz ostry ząb Očnjaka. Jeden z najbardziej spektakularnych górskich widoków w Europie. Nic dziwnego, ze wszyscy przewodnicy namawiają swoje grupy, żeby zboczyły ze szlaku Peaks Of The Balkans, żeby tutaj przyjść.

Z Valušnicy idziemy dalej granią, odtąd piękne widoki na Karanfile towarzyszą nam już cały czas. Po przeciwnej stronie widać jak na dłoni bliźniacze szczyty Popadiji i Talijanki przypominające nasz Wołowiec lub Starorobociański. W połowie grani znajduje się głęboko wcięta przełęcz z której można bezproblemowo zejść ścieżką do tego samego miejsca, w którym wyszliśmy z lasu.
Kontynuujemy drogę po granicy albańskiej na jeden i potem drugi szczyt. Zejście stąd jest strome, po deszczu bywa dość mocno śliskie, ale widoki i klimat tego miejsca rekompensują wszystkie niewygody. U stóp Popadiji można poszukać petroglifów – rysunków naskalnych z czasów prehistorycznych. Nie są najlepiej widoczne – ale są.
Pętelka kończy się zejściem bukowym lasem z powrotem do parkingu. Każdy już najlepiej wie w jaki sposób chce uczcić wejście na trzy piękne góry.

Szlak: 9 km, różnica wzniesień 1100 m, 6-7 godzin.

Trasa na mapy.cz

Zgłoszenie

Chcę wziąć udział w wycieczce .
    Moje dane kontaktowe, które posłużą do komunikacji w sprawie zrealizowania wycieczki:

Krótko o mojej obecnej kondycji (prosimy szczerze!):

To mój pierwszy wyjazd trekkingowyKiedyś było dużo chodzenia. Teraz wysiadają mi kolana, ale daję radęLubię góry, ale powolutku i spokojnieNie mam zbyt dużego doświadczenia, ale kondycja dobraMam dobrą kondycję. Lubię dużo chodzić i zdobywać szczytyUwielbiam wspinaczkę, biegi górskie, skitury. Pełna profeskaJestem Jerzym Kukuczką/Wandą RutkiewiczOpowiem samodzielnie poniżej

z Biurem Podróży High Away.